| Tudtad? : Állatokkal, állattartással kapcsolatos attitűdök, sztereotípiák a közgondolkodásban |
Állatokkal, állattartással kapcsolatos attitűdök, sztereotípiák a közgondolkodásban
Az embernek, mint
természeti lénynek fennmaradása és léte elválaszthatatlan a növények és állatok
világától. A történelem előtti időkben az állatok nagyrészt, mint potenciális
élelem- vagy ruházkodási lehetőség szerepeltek az ember életében, rövidesen
azonban már, mint vadásztársak, védelmezők is segítették fennmaradását. Ezzel az
ősi kapcsolattal is magyarázható, hogy az ember környezete vagy akár az
univerzum iránti érzései visszatükröződnek az állatok iránti bánásmódjában, a
természeti környezettel kapcsolatos viselkedésében. Modern, civilizált
társadalmunkban éppen a természet az, mely visszajelzésként, emlékeztetőként
szolgál saját eredetünkre.
Az állatokkal
kapcsolatos attitűdkutatások viszonylag későn, az 1970-80-as években kezdődtek.
1979-ben Kellert vizsgálatokat folytatott farmerek körében a libatöméssel,
vadászattal kapcsolatban. 1500 attitűddel, tudással, viselkedéssel kapcsolatos
kérdést tett fel személyes interjúk során 3107 véletlenszerűen kiválasztott
amerikai felnőttnek. Vizsgálatát kiterjesztette a farmerszövetség tagjaira és
kérdezett vadászokat, birka- és szarvasmarha-tenyésztőket, rodeókon részt vevő
lovasokat is. Eredményei azt mutatták, hogy az állattenyésztéssel, vadászattal,
rodeóval foglalkozó emberek utilitarista, dominanciális attitűdökkel
jellemezhetőek az állattartást, az állatok felhasználásáról való gondolkodásukat
tekintve.
1975-ben Shaw,
1977-ben Pomerantz (id. Plous, 1993) folytatott vizsgálatokat a vadászattal
kapcsolatban, 1989-ben pedig egyidejűleg több kutatás is zajlott a
vegetáriánusok körében, illetve az állatok jogaival kapcsolatban. Braithwate és
Braithwate 1982-ben ausztrál egyetemi hallgatók állatok felhasználásával
kapcsolatos attitűdjeit vizsgálta. Ennek során számos érdekes eredményt kaptak:
bár a hallgatók háromnegyede elítélte a libák kényszeretetését a libamáj
előállítása miatt, mégis nagy részük rendszeresen fogyasztotta az ily módon
előállított pástétomot. A szerzők ezt, mint az attitűd és a viselkedéses
megnyilvánulás közötti inkonzisztenciát értékelték.
1990-ben Furnham
és Pinder azt találta, hogy az állatokkal folyó kísérletek célja befolyásolja a
felhasználással kapcsolatos attitűdöt. Így a kozmetikumok tesztelése miatti
állatfelhasználást általában jobban elítélik a megkérdezettek, mintha a
kísérleti állatokat valamely fontos gyógyszer tesztelése során használják fel.
Az emberek többsége tudja, hogy az állatok ugyanúgy éreznek fájdalmat és
szenvednek, mint az emberek, mégis elfogadják a kísérleti állatok
felhasználását, vagy akár az élelmiszer-ruha előállítás miatti
haszonállattartást. A fájdalomról való tudásunk és az állatok felhasználása
között disszociáció - szétbontás - történik.
A disszociáció
első lényeges eszköze a nyelv, mely lehetővé teszi, hogy az ölés helyett egyéb
kifejezéseket használjunk. A magyar nyelvben az ölés helyett a "levágás",
ritkítás", "kontrolálás", (pl. vadállomány), "felhasználás" (pl. laborállat),
"elintézés" kifejezéseket használjuk. A leölt állatok megjelölésére is számos
helyettesítő kifejezést ismerünk. A magyarban "kísérleti alanyok", "eszközök",
"termelési egységek", "tenyészalanyok", "prém-termelők", húshasznú fajták"
szavakat említhetjük. A nyelv a deperszonalizáció segítségével is elősegíti a
disszociációt. A katonaságnál a delfinek, mint "lélegző tengeralattjárók", a
kutyák, mint "képzett bioszenzorok" szerepelnek. A laborokban a "standardizált
biológiai kutatóalanyokkal" dolgoznak. Vagy "élő tesztcsöveket", esetleg
"modellszisztémákat" használnak.
Az USA államaiban
Kellert és Berry 1980-as vizsgálata, illetve Schleifer 1985-ös felmérése (id.
Plous, 1993) arra mutatott rá, hogy az eltávolodás a termeléstől, illetve az
arról való tudástól olyan mértékű, hogy az emberek jelentős része nem kapcsolja
össze a tejtermelést a tehenek vemhességével, a szoptatással, nem tudja, hogy a
bárányhús fiatal birkák leöléséből származik. Egy 1992-es Rifkin vizsgálat (id.
Plous, 1993) szerint pedig minden harmadik emberről elmondható, hogy nem tudja
hogy a sajt, vaj, jégkrém tejből készül, s mint ilyen a teheneknek köszönhető.
Szintén a
disszociációt segíti, hogy a szocializáció során a gyermekek azt tanulják, hogy
a hús az élet nélkülözhetetlen eleme, s hogy boldog háziállatoktól származik,
melyek ideális körülmények között élnek. HA gyermekeket kérdeztek arról, hogy
mely állatoknak van a legjobb életük, első helyen a farmállatok, másodikon a
társállatok s végül harmadik helyen a vadállatok szerepeltek.
Azon konfliktust,
hogy az emberek sok állati terméket használnak fel, bár szeretik az állatokat és
együtt, egymás mellett élnek velük, segít csökkenteni jó pár gyermekkorból eredő
tévhit is. Sokan gondolják úgy, hogy az állatok kevésbé intelligensek, és a
fájdalmat is kevésbé érzékelik. Már a vallások nagy része is azt sugallja, hogy
az állatok azért vannak, hogy az embereket kiszolgálják, sőt a gyerekek nagy
hányada hiszi, hogy ezt boldogan is teszik. Gyakori vélekedés, hogy a vadászat a
vadak túlszaporodását korrigálja, s hogy az állatoknak nemesebb, szebb halált
biztosít.
Az 1990-es évek
közepén egy nagyobb felmérést végeztek (Wells 1994) melynek során Írország és
Anglia lakosait kérdezték az állattartás jellemzőiről, illetve az állatok
felhasználásával kapcsolatos gondolkodásukról. Kiderült, hogy a nők többet
foglalkoztak az állatok jóllétével, gyakrabban voltak állatvédő szervezetek
tagjai. Nagyobb számban találtak közöttük vegetáriánusokat, és sokuk bár nem
volt vegetáriánus, mégis egyes állati termékeket nem fogyasztott, nem használt.
Általános volt, hogy aki gyermekként tartott állatot, felnőttként is tartott
valamilyen kedvencet, s gyakrabban csatlakozott állatvédő szervezetekhez. A
megkérdezettek kevésbé tolerálták az állatok sérülésével, halálával járó
felhasználást, mint ami nem vezetett ide. S az is igazolódott, hogy a férfiak
jobban elfogadták az állatok haszonállatként tartását. A legnegatívabb attitűdöt
a kutyaviadalokkal szemben tapasztalták, ezt követte a nyúlvadászat, a
galambászversenyek, a díjugratás és a cirkuszi állatidomítás.
A fenti
vizsgálatok, kutatások eredményei alapján az emberek állatokkal kapcsolatos
attitűdjei három nagy faktor köré csoportosíthatóak: a kulturális, a
szocioökonómikus és a demográfiai faktorok köré. Az egyén szintjén ez a
következőket jelenti: meghatározó a személy életkora, nem, képzettsége,
iskolázottsága, keresete, gazdasági státusa, etnikai hovatartozása,
lakókörnyezete, vallási-felekezeti orientációja. Fontos, hogy a különböző
hatásokra kialakuló attitűd képes gyorsan megváltozni, a fentiek módosulása,
személyes tapasztalatok vagy például a média hatására is.
írta: Heffenträger Ágnes
Forrás: www.fauna.hu
| |